80-tals nostalgi

NH, stadens hockeylag, har haft en turbulent säsong. Rubriker om ekonomisk KRIS och spelarflykt har dominerat lokaltidningen. Utan att ha läst allt som skrivits så har jag ändå förstått att Malmö Redhawks, skånelaget, haft en liknade resa. Inga pengar i kassan och en del spelare har lämnat det sjunkande skeppet. Då KRISEN varit ett faktum och man lagt korten på bordet har plötsligt det sportsliga framgångarna kommit. Likt ett mirakel har lagen börjat vinna. Kämpar utan pengar men med stort hjärta. Undrar om det inte finns en del att ta fasta på i detta fenomen. Pengar gör skillnad och har betydelse inom idrotten idag, men frågan är hur stor?

Följande parallell kan tyckas något långsökt med tanke på att det handlar om olika idrotter, på helt olika nivåer i sportsvärlden. Men ändå får båda dessa lag iallafall mig att minnas ett visst blå-vitt lag som på 80-talet hade stora framgångar ute i Europa.

Det var onsdagen den 3 mars 1982 och IFK Göteborg skulle spela kvartfinal  i UEFA-cupen mot Valencia i Spanien. 
En vecka innan den viktiga matchen avgick hela den sittande styrelsen och ekonomin var körd i botten. Laget skulle åka från England där man varit på träningsläger och skulle flyga till Spanien. Flygbolaget ville ha förskottsbetalning för att lyfta och det fanns inga pengar att betala resan med. En av huvudsponsorerna gick dock in med ett snabblån. Blåvitt lyckades vända ett 0-1 underläge och nådde 2-2. Detta var ett otroligt resultat. En svensk vinterdag går ett svenskt klubblag ut och spelar oavgjort mot ett spanskt proffslag som befinner sig mitt i sin högsäsong. På blanketten efteråt fick Blåvitt "låna" ihop ledare för att ge intryck av att vara en storklubb.

Två veckor senare trängdes 50 108 åskådare på Ullevi för att se Blåvitt vinna returen med 2-0.  Blåvitt lyckades sedan besegra både Kaiserslautern och vidare även Hamburg i finalen och stod som segrare i UEFA-cupen 1982. Den ekonomiska krisen var över (för den gången).

Vinster går att skörda. Med hjärta och stor vilja. Men det kan behövas en och annan krona på kontot också om man verkligen vill "lyfta" från marken och sväva bland "änglarna".


Kommentarer
Postat av: Anette

Här kom det då, hur nyfiken tror du att jag varit?

För det här var väl inlägget du "fnulat" med? Bra var det i allafall! Som alltid när du tänker till!

2009-02-23 @ 12:32:24
URL: http://tette1958.blogg.se/
Postat av: Monika

Ledsen om jag gör Dig besviken. "Fnulet" är ett annat...så Du får nog vara nyfiken en stund till. Vi får se om jag publicerar det. Men jag lovar att om jag inte gör det kan Du få ett VIP mail med innehållet.

2009-02-23 @ 12:44:08
Postat av: Treijssa

Jag tror helt och hållet på det hjärta och den vilja vi människor verkligen kan plocka fram när det behövs, den är magisk! (och så underbar när man är med om det likt din historia från 82) bra skrivet :)

2009-02-23 @ 18:15:08
URL: http://treijssa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0