Myt eller sanning?

Kom just på att jag nog missat en viktig del i mina barns uppfostran. Eller egentligen vet jag inte om det är viktigt. Det kanske är som klassikern "man ska vänta med att bada minst en timme efter att man har ätit, annars får man kramp". (Vilket ledde till att man som barn inte åt när man var på badet överhuvudtaget. Man var ju där för att bada liksom)

Jag kom nämligen på att min mamma brukade säga till oss barn att inte duscha på morgonen då det var kallt ute. Sa Era föräldrar det till Er också? Tanken med att avstå från att skvätta vatten i ansiktet skulle vara att man inte skulle tvätta bort det naturliga skyddet (hudens fett?) mot kylan. Tror jag. Det låter ju rätt logiskt men jag har inte hört de här resonemanget på en massa år. Grannen gick ännu längre. Där stod mamman med en stor blå burk nivea i hallen och kladdade på barnens kinder precis innan vi gick ut. 

Måste kolla med mina barn om jag upplyste dom om detta när dom var yngre!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0