Matkultur

Idag har jag för första gången i mitt liv ätit Klimp med fläsk.

Varför säger man Klimp med fläsk och och inte Fläsk med klimp? Är det för att man säger det man äter mest av först och sen det man äter lite mindre av? Maccaroner & korv, spagetti och köttfärssås osv. Finns det nån rätt där denna teori inte stämmer? Säkert! Kom gärna med förslag så vi kan gå till botten med det här.

I sådan fall åt jag nog Fläsk med klimp. Dvs jag åt nog lite mer fläsk än klimp. Men det var helt okej. Inte alls så dallrigt som det såg ut.

Kommentarer
Postat av: Helena

klimp är gott men ska va i köttsoppa tycker jag.

I Hollands matkultur, som jag haft en viss inblick i...där säger man att man äter t ex skärbönor...då menas kokt potatis, nötstek och sky samt skärbönor..det verkar liksom som att ska man äta en viss grönsak så är det ett obligatoriskt tillbehör till detta som inte behöver nämnas..har alltid tyckt det är konstigt.

2009-02-23 @ 10:37:29
URL: http://innebandymorsan-helena.blogspot.com
Postat av: Cila

Skulle jag kunna få receptet? Var det någon sås till klimp och fläsk? Hoppas på svar :)

2009-04-28 @ 01:10:08
URL: http://hotcappuccino.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0