Kalsonger och mössor!

Har nyss varit ute på en kortis promenad. Det är kallt i Oxelösund. Kallt och väldigt vackert. Inser att det kan vara dags att plocka fram långkalsongerna och se om jag äger någon mössa.

När jag var liten fanns det nått man kallade kalasbyxor. Fast jag tror det vara samma sak som strumbyxor. Det var inget kalas över dom alls. Dom korvade sig och ramlade ner i grenen. Tack och lov kom det långkalsonger även till oss tjejer. Sådana utan gylf. Mössan hade jag som liten på mig tills jag kom runt hörnet, så inte mamma såg mig längre. Knölade då ner den i väskan. Mössa kliade och var töntigt.

Häftigt att dagen ungar gillar mössor. Det är bra så dom inte fryser om öronen. Undrar när det vände och gick ifrån att vara töntigt till trendigt? Det paradoxala i hela möss-grejen är att idag tjatar de vuxna på ungarna att dom ska ta av mössorna. (ja jag vet att det är inomhus dom menar) Stora krig utspelas i skolorna landet över för att ungrna vill ha mössan sitta kvar på huvudet. Finns det inte större problem i skolorna för lärarna att lägga energin på än att att tjata om mössor?

Jag förstår om man tycker att ytterplagg har man utomhus. Det är inte det. Det jag menar är att när det finns mycket att styra upp, vilket jag tycker det gör bland ungdomar och barn, så måste man kanske bestämma sig för vad som är viktigast.  Har svårt att tro att det är mössorna!

Nu ska här käkas lunch och sen åker jag in till Nyköping.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0