Kvällstidningarnas moral och etik

Bara måste skriva ett inlägg om detta.

Kvällstidningar och jag är inte direkt bästa kompisar om man säger så.
Jag vet inte om jag kommer kunna förklara detta ställningstagande på nått speciellt intelligent sätt men jag måste ändå försöka. Sedan sjutton år tillbaka har jag i stort sätt inte köpt, alltså betalat, för en kvällstidning. Jag läser på nätet ibland (vilket i sig kan betraktas som dubbelmoral men det bjuder jag på) men jag vägrar att betala för något som ger sig ut för att vara en nyhetstidning men som i mina ögon är mer än skvallertidning. Orsaken till mitt ratande av dessa tidningar är ursprungligen en artikel där man gjorde sig rolig över en mycket tragisk händelse i en av mina vänners liv. Där gick min gräns!

Därimot kan jag betala för en riktig tramsig veckotidning. Det känns ärligare på nått märkligt sätt. Kan inte förklara det på nått bättre sätt.

Hur som helst var jag nu inne på aftonbladets nätbilaga och såg en artikel om en Schlagerstjärna som blivit hotad till livet av sin man. Förra månaden var det Artisten och nu Schlagerstjärnan alltså. Jag kan förstå att detta är en slags nyheter och att det säljer lösnummer. Så långt är jag med. Nu till själva kärnfrågan.

Varför i all sin dar lägger man ut maskerade bilder på någon och vill skriva om denna samtidigt som man från tidningen sida vill skydda människan i fråga? Jo men det kan säkert finnas etiska och moralistiska aspekter på detta i den journalistiska världen och det är väl bra. Man vill skydda och inte hänga ut offentliga personer hur som helst.

Men om man nu vill skydda personen i fråga (och antagligen tidningens goda rykte) så undrar jag varför man döper den suddade, maskerade bilden till namnet på personen bilden föreställer. Hur korkat är inte det? En läsare, som inte är änns är speciellt datakunnig kan alltså med ett par knapptryckningar hur lätt som helst få veta vem personen är. (om jag är nyfiken, ja) Detta är säkert ett misstag, något som inte får hända, men ändå händer gång på gång. Detta i sin tur gör att denna artist nu finns på en mängd bloggar och inte är ett dugg maskerad längre.

Det är möjligt att det finns lagar på hur sådana här saker ska hanteras av massmedia. Jag tycker iallafall det är sjukt!
Så de så!


Nu ska jag diska!
Ses då...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0