God morgon måndag

Hur kan jag vakna klockan 06.00??
En måndag och dessutom känna mig relativt pigg?
Bara det verkar ju inte helt friskt. För många, för att inte säga de flesta, börjar dagen så här dags. För mig, är det gruvligt tidigt och näst intill natt fortfarande. Det är ju kolsvart ute och skit kallt. Läste ett reportage om en tjej som började sitt journalist jobb halv fyra varje morgon. Hon gick upp en timme tidigare och gjorde frukost till familjen. Det är INTE mänskligt. Det är sjukt och detta bara för att vi andra ska ha tv att titta på när vi vanliga dödliga masar oss ur sängen.



Igår när jag var i Brandkärr var det några som pyntat sina balkonger med ljuskedjor. Det känns tidigt men bestämde mig rätt omgående för att det är okej. Annars är jag grymt konservativ då det gäller pyntning med stjärnor och ljusstakar. För mig är det lag på att man får sätta upp dom först sista helgen innan första advent. Tända dom får man göra först på lördagkvällen. Inte innan. Det är fusk. Ungefär ett lika stort brott som att ha ett inspelat avsnitt av Kalle som man tittar på klockan två på julafton, istället för att titta på direktsändningen klockan tre, för att hinna med julbordet. Hur skulle det se ut om alla börjar bryta mot alla sådana här oskrivna lagar?

Minns ett år när ett par nyinflyttade grannar till oss inte hade adventspyntat med en endaste stjärna vid den magiska helgen. Vi började genst spekulera i varför dom inte gjort som alla oss andra. Det slutade med att vi i stort sätt bestämt att dom var med i jehovasvittnen och därför inte firade jul. Våra barn tyckte så synd om deras barn som inte skulle få några julklappar. Det var stor glädje när pyntet var på plats även hemma hos dom, om än en vecka för sent.

Att jag tänker på sådana här saker och dessutom tycker det är viktigt kan vara en orsak till att jag upplever livet lite väl komplicerat ibland. Fniss!

Kommentarer
Postat av: Niclas

Kan meddela att julpyntet har varit uppsatt sedan en vecka tillbaka hos tanten som inte har någon utsikt ;)

2008-11-17 @ 23:16:03
Postat av: Monika

Den tanten har så mycket pynt så hon måste börja nu för att hinna få fram allt till julafton. Nån utsikt är hon inte värd...för hon är inte snäll och det ska man vara i juletider.

2008-11-18 @ 00:15:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0