Svenska språket istället för att räkna får...

Ja har Ni inte tyckt att jag varit helt galen redan tidigare så kommer Ni tycka det efter det här inlägget. Ni kommer dessutom förstå att det i min skalle rör sig alldeles för mycket sånt som ingen annan någonsin tänker på. Allra minst på natten. Ni kommer antagligen också tycka att den där människan behöver verkligen få ett riktigt jobb så snart som möjligt. Inte mig emot!

Att vårt språk, för våra invandrare, kan vara svårt det känner vi till sedan tidigare. Själv har jag inga större svårigheter med att uttrycka mig på svenska men därimot är det här med stavningen ett litet gissel. Speciellt när pennan (tangentbordet) glöder. När jag blir som mest entusiastisk ser jag inte änns mina egna fel när jag läser texten. Kanske en variant av dyselexi light?! Eller så är det ett resultat av att jag har skrivit allt för mycket på datorer med stavningskontroller som reagerar med gröna eller röda skrikande streck så fort jag gör något fel. Här på bloggen finns ingen stavningskontroll. Jag kan bara hoppas att Ni läser lika kasst som jag stavar så Ni begriper vad jag menar ändå.

Hur som helst kom jag härom natten på hur allt låg till. Som en blixt från klar himmel kom jag bara på det.
Låg nästan och blev lite förbaskad över att mina svenska lärare genom åren inte kunnat tala om detta fenomen för mig. Är inte detta deras jobb? Att få mig att förstå. Förstå varför sommar stavas med två m och somras med bara ett. Varför man skriver välkommen med två och välkomna med ett. Det är ju liksom samma ord. Låg där i mörkret och kom på att det måste ju vara för att man i svenska språket inte skriver tre konsonanter i rad. Vad tror Ni om den teorin?

I natt låg jag och försökte genomskåda min, som jag tyckte, strålande teori. (det är ju liksom bättre att själv komma på hur fel man har innan nån annan gör det) Kom då på att alldeles och alltid förstörde hela tankegången. Så nu är jag tillbaka på noll igen!

Ni fattar hur stora problem jag har i mitt liv va?
Kom osökt att tänka på reklamen: "Vad gör Du när Kelda gör jobbet"?
"Vad gör Du när andra sover"?

Har Ni nu svaret på dessa livsavgörande frågor så gläns lite. Skryt med Era kunskaper och ge mig lite nattlig ro.


Kommentarer
Postat av: Anette

Alltså, nu tycker jag det är dags att du gör aLLVar av dina skrivartalanger! Människa, skicka in nå´t till någon tidning!!

2008-12-30 @ 21:55:38
URL: http://tette1958.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0