Middagen är bestämd...

Tacos blir det till kvällsmat. Hanna har bestämt. Låter som en lagom avancerad måltid att tillaga en förkyld fredagkväll.

Hanna är för övrigt på väg till Katrineholm för att spela skol-SM. Tror dock inte hon kommer spela speciellt mycket då hon laddar inför morgondagens match.

Har nu snackat med Kommunal. Förhöjda avgifter överallt. Fattar inte hur dom tänker. Ja, det är inte kommunals fel utan statens. Hatar att skylla på "staten", "samhället" eller "skolan". Vill att individen ska ta eget ansvar och inte skylla på olika instanser men i det här fallet gör jag ett undantag.

Som arbetslös betalar man mer avgifter till fack och a-kassa än om man jobbar. Rimmar rätt illa med tanke på att a-kasse ersättningen är kass. Om man inte jobbar en månad betalar man en grundavgift på 173 kronor. Om man jobbar, om så bara en enda dag, på en månad så betalar man 303 spänn! Detta innebär alltså att man kan tjäna på att tacka nej till en dags arbete om man inte tror det blir mer under den månaden för man tjänar ingenting på det. Lönen äts upp av den där grundavgiften! (till detta ska man betala 1,06% på det man tjänat)
Nu hör jag till dom som gärna jobbar. Mår bra av att få göra nytta och trivs strålande bra på mitt jobb. Men som de flesta människor, så jobbar jag ändå någonstans för att kunna betala min hyra och min mjölk. Om jag inte tjänar någonting på att jobba så uteblir ju den ganska naturliga moroten. Hur ska man motivera människor som har kommit in i den här jäkla svängen att ta sig tillbaka till arbetslivet. Tänker nu mest på dom som inte har kraften att kämpa i denna ständiga motvind. Alla har inte motivationen och inte de sociala nätverk som krävs för att personen i fråga ska hålla huvudet över vattenytan. Jag har det bra. Jag har ju människor som stöttar, fixar och framförallt bryr sig om mig. Det har inte alla.

Diskuterade med kommunal om att kliva ur facket för att spara pengar men se då blir de försäkringar jag har via Folksam istället nästan dubbelt så dyra så då står jag på ruta ett igen. Jisses! Den stackars kvinnan på facket höll med om att systemet är värdelöst. Hur orkar hon var så förbaskat trevlig? Måste kännas tröstlöst. Jag var iallafall snäll mot henne och skällde inget alls. Hon kan ju inte hjälpa att systemet håller på att bryta samman. Kan det inte vara val imorgon!!!??? Jäklar va jag ska rösta vid nästa val. Undrar om man kan hitta nått sätt att fuska så min röst räknas som flera!? Litar inte ett dugg på svenska folkets förmåga att fatta vad som håller på att hända.

Ja just det....tvättstugan var det ja....
Hm!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0