Barack Obama flyttar in

Ikväll flyttar Barck Obama in i Vita huset. En historisk händelse. Den första svarta presidenten i USA någonsin.
Mediauppbådet är minst sagt enormt. Alla som har tillgång till radio, tv, internet och tidningar kommer kunna följa det hela sekund för sekund. Ingen av oss kan ha missat att det sker ikväll, klockan 18.00, svensk tid.

Få flytt-lass får den här uppmärksamheten. Ändå kan jag känna en viss oro inför kvällens aktiviteter. Jag tvivlar inte ett dugg på att USA kommer få ett uppsving i och med flytten. Det är inte det som oroar mig. Det man redan kan förstå är att han är både välorganiserad och omtänksam. Det måste väl vara två bra egenskaper hos en president? Se bara på hur han organiserat flytten. För att det hela ska gå smidigt har han bjudit in sina närmaste vänner, 2 miljoner pärs, som ska få konka möbler och kartonger. Packar amerikaner också i banankartonger? Han förutsätter att alla är varmt klädda och mätta i magen men för att alla inbjudna ska klara av flytten utan några "olyckor" har han installerat 7000 bajamajor på tomten.

Media borde väl ha täckt in alla möjliga vinklar. Ändå har jag några funderingar. När flyttade Gerge W. Bush ut? Sker det nu under dagen? Får han nån hjälp eller får han övergiven, slita alldeles själv? Vad gör Obama om den förra hyresgästen slarvat med städningen? Tänk om George struntat i att städa under badkaret eller bakom spisen? Urk, så äckligt!

Har Obama sålt sin nuvarande bostad eller har han kvar den som sommarstuga? Om han sålt sin lägenhet, har han då tagit hjälp av proffs eller har han annoserat i lokalpressen för att slippa betala dyra mäklararvoden? Han har ju ändå ett jobb att att sköta framöver och i det ingår det väl en del ekonomi om jag förstått saken rätt.

Jag förstår ju att dom haft hjälp att packa. Jag menar, vem som helst kan ju slå in glas i tidningspapper och packa ner sänglinnet. Det har ju inte han haft tid med. Det är jobbigt att flytta. Det vet ju alla. Är orolig för att han glömt saker. Har han kommit ihåg att flytta telefonen, valt elbolag och mailat adressändring? Har han kollat så att hemförsäkringen täcker allt i den nya bostaden? Dessutom måste han ju fila på sitt tal som hela världen väntar på. 

Sen funderar jag på barnen, hans två döttrar, har dom fått packa sina saker själva? Har föräldrarna stuckit till dom var sin ryggsäck och sagt åt dom att packa det viktigaste? Döttrarna måste ju ha sina nallar, snuttefiltar och favorit böckerna. Har man tänkt på det i allt flyttkaos? Det är sånt som oroar mig.

Tror jag sms:ar honom och påminner honom om det viktigaste så jag kan släppa det här sen och städa vidare.

Kommentarer
Postat av: Anette

Monika, jag undrar varför du är arbetslös? Varför skickar du inte dina fantastiska inlägg till tidningarna? Bombardera dom vetja, det måste finnas många möjligheter för en sån smart kvinna som du!

2009-01-20 @ 12:04:05
URL: http://tette1958.blogg.se/
Postat av: Bloggblad

Hej

Jag måste förstås in och titta vem som skriver så snällt hos mig... :) Det är så himla roligt med alla som ser min ironi bakom orden, alla gör inte det... så jag kan få en del allvarliga svar...



Jag håller mig borta från alla politiska spörsmål i min blogg, men jag är naturligtvis intresserad av hur det kommer att bli... Jag har märkt att vissa ämnen får en del läsare att gå igång: invandrarfrågor, skola och självmord skriver jag inte längre om... jag tycker skriftliga debatter är svåra, orden kan lätt står för nåt annat än det man tänkte...

2009-01-20 @ 16:26:08
URL: http://bloggblad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0